2017. július 6., csütörtök

Háttérzaj


Láttam a napokban egy cikket, ami azt állítja, hogy egyes kutatások szerint a definiálatlan háttérzaj erősíti a kreatív elmét.
Értsd: totál kussban nehezebb alkotni, gondolkozni, mintha valami féle háttérzaj lenne körülötted, amiben nincsenek szavak, ritmusok, dallamok.

Biztos ti is szembesültetek vele, hogy tanuláshoz jó zenét hallgatni, de ha pl tudod a szöveget, akkor arra fogsz figyelni, nem arra amit olvasol. Vagy ha dúdolható a dallam. Vagy ha jó üteme van. Ellenben a relax zenék általában szétcsúszó, elnyújtott, hosszan (de nem kiszámthatóan) kitartott harmóniákból állnak, amiktől mintha rezonálna az ember agya kicsit, és csak úgy suhannak be a megjegyeznivalók az ember fejébe.

Én pl baromi érdekesnek találom azt, hogy ha olyan zenét hallgatok, aminek a nyelvét nem értem, az nem vonja el a figyelmemet. De ha pl félhangosan hallgatok angol zenét az állomáson, és a hangosbemondón közlik a vonatinformációkat, nem tudok mindkettőre figyelni, a szavak összemosódnak, mindkettőt hallom, de egyiket sem igazán.

Ugyanez történik, mikor a laborban zenét hallgatunk, ami általában az én playlistem, ezért tudom a dalszövegeket. Ha eközben Helen mond valamit, az égvilágon semmit nem értek belőle. Nem azért, mert nem hallom, akár a fülembe is ordíthatja, nem értem meg, mert az agyam valahogy megragad a zenén, mert tudom, hogy ott mi következik (mi a következő szó, hang, stb).

Vagy: eléggé nehéz dolgom van pl ebédnél. A Lowrie (az ebédlőtermünk) egy 3 emelet magas, kb 120 főt befogadni képes helyiség, ami ha megtellik, rendesen tud visszahangzani. 6 fős asztalok vannak, ezeknél ha nem sikerül középre ülnöm, teljesen kirekedek a társalgásból, mert egyszerűen a háttérzaj mellett, amiből el-el csípek egy-két szót, nem tudja az agyam befogadni azt az infót, ami az asztalnál elhangzik, hacsak nem dolby surround öt pont egyben körülöttem szól, hogy kizárja a szomszédos asztaloktól beszűrődő szavakat. Ami eléggé gáz, lévén elég sok fontos infót beszélünk meg ebédnél.

Nem pontosan tudom, hogy ez milyen folyamat eredménye, mert tudom, hogy magyarul nincsenek ilyen nehézségeim. Egyszerre 3-4 felé is tudok fülelni. Akármilyen jól is beszélünk egy nyelvet, valószínűleg akkor is más agyi folyamatok eredménye, mint az anyanyelvünkön való kommunikáció. Biztos melósabb, több helyen kapcsol át, öbb energiát igényel (bár több kalóriát is égetne...!)
Megintcsak érdekes viszont, hogy magyar-angol kertesztbe beszéléssel is ugyanez a problémám, mindkét irányba.
Nem tudom, hol tart az agyam nyelvismeretben, hogy teljesen őszinte legyek :)

Na de hajtűkanyarral visszatérve a témához, úgy döntöttem, kipróbálom ezt a háttérzaj dolgot, és ahogy utána olvasgattam, találtam egy oldalt, ami nem többre és nem kevesebbre specializálódott, minthogy kétféle háttérzajt mosson a gondolkodásodhoz: kávéházi alapzajt, vagy csendes esőt (esetleg mindkettőt).
Nekem mondjuk kicsit rövid a loop, elég hamar elkezdem meghallani benne az ismétlődéseket, de hasonló dolgokat 1-2 órás összeállításban youtube-on is lehet találni.

Itt is van, nézzétek-hallgassátok.

www.rainycafe.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése